10 oktober 2006

Smart Girls Fake It!


Cosmo op de bres voor de nerts

Cosmopolitan en Bont voor Dieren zeggen ‘nee’ tegen bont. Ondanks dat 87% van de Nederlanders tegen onnodig dierenleed is en bont gruwelijk vindt, ligt er steeds meer bont in de winkels. Bont voor Dieren is dan ook een grootscheepse actie begonnen om het fokken van nerts in Nederland te stoppen. Cosmo steunt de petitie en vraagt elke lezeres dat ook te doen. Het blad roept iedereen op een handtekening te zetten voor een verbod op het fokken van nertsen en verkoopt T-shirts met de tekst ‘Smart Girls Fake It’.

Nederlandse bontindustrie bloeit
Nederland lijkt een onschuldig land wat betreft de bontindustrie. Volgens Bont voor Dieren zijn veel Nederlanders tegen nutteloos dierenleed en wordt in Nederland nauwelijks nerts verkocht en gedragen. Toch heeft Nederland een omvangrijke nertsenindustrie. Ons land is zelfs de derde nertsenleverancier van de wereld. Cosmopolitan wil dat dit verandert en heeft haar hoop gevestigd op de verkiezingen van 22 november. Het blad roept kiezers op te denken aan alle konijnen, zeehondenpuppies en nertsen waarvan de pels voor de mode-industrie wordt gebruikt. Cosmopolitan adviseert om op stemwijzer.nl de standpunten te bekijken van de verschillende politieke partijen over het fokken van nertsen en andere dieren.

Bontmythes
Veel mensen denken dat konijnenbont een 'restproduct' van de vleesindustrie is, maar niets is minder waar. Konijnen worden speciaal voor hun vacht gen gedood. Verder worden de mannetjeskonijnen vaak gecastreerd voor een mooiere vacht. Ook zeehonden worden nog steeds doodgeknuppeld voor vacht. Daarbij misleidt de industrie de consument met etiketten waarop staat ‘natuerliches Mittel’ en ‘Gato Cinesi’. Vaak gaat het dan om 100% kat of
hond. Volgens Bont voor Dieren zijn dit redenen om ook internationaal te ondernemen.

Celebs tegen de bontparade; Fake is Fun!
Cosmopolitan vindt bont verre van chic en is blij dat er naast de vele celebs die fur dragen, ook sterren bestaan die een anti-bont houding hebben. Grote namen als Charlize Theron, Alicia Keys, Drew Barrymore en Pink zijn het gebruik van bont en ook Ralph Lauren, Victoria Beckham en Pamela Anderson willen er niets van weten. Grote winkelketens als Mango en Laundry Industry hebben al afgezien van de verkoop van bont. Bont voor Dieren en Cosmopolitan hopen dat door de acties steeds meer winkelketens celebs inzien dat het gebruik van bont onnodig is en dat Fake Fun is.