Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Leeswijzer


Thema's of onderwerpen vindt u hieronder alfabetisch via de labels of via de labelwolk op Animal Freedom.
Klik hier voor het beleid om uw privacy te beschermen.
Kijk op ook Facebook voor onze reactie op de actualiteit.


(klap de labels open om interessante onderwerpen te vinden)


Labels

Meer tonen

Helpen de opvattingen van Singer, Regan en Francione wel alle dieren?

Vrijheid, niet gelijkenis, als basis voor dierenrechten

Veel invloedrijke dierenfilosofen -Peter Singer, Tom Regan en Gary Francione- hebben de morele status van dieren verdedigd met criteria die uiteindelijk ontleend zijn aan menselijke eigenschappen. Singer kijkt naar lijden en cognitieve complexiteit. Regan naar psychologische continuïteit en zelfbewustzijn. Francione naar bewustzijn (sentience). Ondanks hun verschillen delen zij dezelfde antropocentrische fout: ze bepalen welke dieren morele bescherming verdienen op basis van eigenschappen die wij als mensen belangrijk vinden.

Deze benaderingen hebben drie problemen. Ze creëren hiërarchieën gebaseerd op gelijkenis met mensen. Ze houden ons gevangen in het idee van “waarde” dat aan dieren moet worden toegekend. En ze laten dierenrechten afhangen van bewijs dat dieren voldoende lijken op ons. Dit maakt de dierenrechtenbeweging kwetsbaar en inconsistent.

Een consistent kader voor dierenrechten 

Het Animal Freedom-principe biedt een alternatief. Het vertrekt niet vanuit eigenschappen van dieren, maar vanuit een ethisch uitgangspunt over handelen. Vrijheidsbeperking is a priori problematisch en vereist rechtvaardiging. Niet het dier draagt de bewijslast, maar degene die de vrijheid wil beperken.

Deze omkering sluit aan bij historische emancipatiebewegingen. Vrouwenrechten en afschaffing van slavernij kwamen niet tot stand doordat de onderdrukten “hun waarde” bewezen, maar doordat vrijheidsbeperking op basis van geslacht of huidskleur geen rechtvaardiging kon dragen. De vraag was niet: zijn ze gelijkwaardig? De vraag was: is deze beperking gerechtvaardigd?

Hetzelfde geldt voor dieren. De centrale vraag wordt: waarom zou het rechtvaardig zijn om een dier op te sluiten, te manipuleren of te doden? Deze vraag beoordeelt ons handelen in plaats van dat ze dieren laat bewijzen dat ze “waardevol genoeg” zijn. Daardoor verdwijnen de antropocentrische hiërarchieën van Singer, Regan en Francione.

Het vrijheidsprincipe betekent niet dat alle ingrepen verboden zijn. Het vraagt om contextuele rechtvaardiging. Een mug doden kan gerechtvaardigd zijn ter bescherming van gezondheid. Een hond jarenlang in een laboratorium houden vraagt een veel zwaardere en vaak onhoudbare rechtvaardiging. Het criterium verschuift van rangschikken naar verantwoorden.

De basis voor dierenrechten praktisch uitgewerkt 

Op praktisch niveau leidt dit tot een duidelijke agenda. Stop systematisch diergebruik in veehouderij, bontsector en niet-noodzakelijke dierproeven. Niet omdat deze dieren bepaalde menselijke eigenschappen delen, maar omdat deze praktijken extreme vrijheidsbeperkingen veroorzaken zonder overtuigende rechtvaardiging. Daarnaast vereist dit principe bescherming van natuurlijke habitats. Vrijheid bestaat niet zonder leefruimte waar dieren hun gedragingen kunnen uitoefenen. Bossen, oceanen en graslanden moeten intact en verbonden blijven. In die gebieden horen dieren in beginsel met rust gelaten te worden. Alleen waar menselijk handelen ecosystemen heeft beschadigd, kan herstel ingrijpen vereisen.

Het vrijheidsprincipe biedt een filosofisch consistenter fundament voor dierenrechten dan het zoeken naar gelijkenis of waarde. Het sluit rechtstreeks aan bij morele vooruitgang zoals die in de geschiedenis plaatsvond: door het erkennen dat onrechtvaardige vrijheidsbeperking moet stoppen, niet doordat de waarde van onderdrukte groepen werd “bewezen”. Mensen hoeven geen expert te zijn in dierlijke cognitie om te begrijpen dat opsluiting, manipulatie of doden gerechtvaardigd moet worden. Steeds vaker blijkt dat die rechtvaardiging ontbreekt.

Vrijheid, niet gelijkenis, vormt zo de solide basis voor een rechtvaardiger omgang met dieren. Het principe dwingt ons om eerlijk te kijken naar onze handelingen en om alleen die vrijheidsbeperkingen te accepteren die werkelijk, aantoonbaar en noodzakelijk te rechtvaardigen zijn. Dat maakt deze benadering niet alleen filosofisch sterker, maar ook effectiever voor blijvende maatschappelijke verandering.

Dierenrechten in woord en beeld

Vrijheid is ook een intrinsiek grondrecht voor dieren. Dieren zijn geen dingen

Dierenrechten zijn mensenrechten. Mensen moeten voor dieren kunnen opkomen wanneer hun grondrecht wordt geschonden.

logo van Animal Freedom
yin en yang

Lees hier over de redenen waarom dieren recht op vrijheid hebben

.

Lees hier waarin mens en dier evenwaardig zijn

.

Mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig

Alle levende wezens zijn verschillend maar mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig in hun recht om van onvrijheid gevrijwaard te blijven.
Een dier is (net als een mens) geen ding of een object.
Mensen moeten kunnen ingrijpen wanneer mensen dieren misbruiken of onrecht aandoen.

Waarom dit blog?

De Nederlandse veehouderij is vooral gericht op zoveel mogelijk voor de export te produceren onder het motto “meer, meer, meer en groot, groter, grootst”. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de dierenwelzijn, biodiversiteit, het milieu, het klimaat, de portemonnee en de gezondheid van burgers en ook voor welwillende boeren.

Dit blog verzamelt kritische artikelen die de wurggreep beschrijven waarin de veehouderij zichzelf heeft vastgezet. Zo willen we niet alleen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het leven voor alle belanghebbenden, maar ook aan een schone, gezonde omgeving en een beter dierenwelzijn.

Ook de argumentatie dat dieren grondrechten hebben kan beter en meer aansluiten op hoe mensen voor zichzelf vinden dat recht moet gelden. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden. Dierenrechten zijn mensenrechten, die mensen de kans geeft om voor dieren op te komen.

Dieren, bijv. in de intensieve veehouderij, worden behandeld als een object in plaats van een subject met gevoelens en rechten.

De snelheid en het aantal dier(soort)en dat we voortdurend gebruiken is immens. De bijdrage aan onze welvaart en economie van de agrosector is gering. De oplossing is simpel en van niemand anders dan van ons zelf afhankelijk.

Populaire posts van deze blog

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Dierenrechten kan op dezelfde basis als mensenrechten Op dit blog staan veel artikelen uit de afgelopen decennia als reactie op ontwikkelingen in de agrosector. Ze gaan over dierenrechten en de omstandigheden die van invloed zijn op het dierenwelzijn van dieren in de veehouderij en in het wild. Het wezenlijke van recht is: het waarborgen van vrijheid en gelijkheid door wederzijdse grenzen te respecteren. Mensen zouden ( als zaakwaarnemer ) moeten kunnen ingrijpen wanneer dieren als dingen worden misbruikt. Dierenrechten zijn dus (in theorie) een vorm van mensenrechten en kunnen op dezelfde basis ( vrijheid en gelijkheid ) worden geformuleerd. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden, maar de praktijk is anders. Net als bij mensen gaat het om op de juiste manier van grenzen stellen aan gedrag dat leed en schade berokkent. Het verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn is vrijheid. Wat is het probleem? Te veel mensen...

De volgende stap in emancipatie

Waarom dierenrechten het logische vervolg zijn van emancipatie De wereld verandert. Steeds meer mensen realiseren zich dat onze omgang met dieren niet langer te rechtvaardigen is. Dieren worden massaal gefokt, opgesloten, uitgebuit en gedood, niet uit noodzaak, maar uit gewoonte, gemak en economische motieven. Terwijl we als samenleving stap voor stap geleerd hebben om seksisme, racisme en andere vormen van onderdrukking te herkennen en verwerpen, blijft de onderdrukking van dieren buiten beeld. Het is tijd om daar verandering in te brengen. De vergeten groep in onze strijd voor evenwaardigheid In de geschiedenis van emancipatie hebben we steeds meer groepen erkend als volwaardig. Vrouwen, arbeiders, mensen van kleur, lhbti+’ers: allemaal moesten ze vechten voor erkenning, vrijheid en gelijke rechten. En telkens bleek: wat eerst onmogelijk leek, werd later vanzelfsprekend. Dieren vormen de volgende vergeten groep. Niet omdat ze op mensen lijken of zich kunnen uitspreken zoals wij, maar...

Een pragmatisch-principiële benadering van dierenrechten

Principes als fundament Rechten zijn universeel en onvoorwaardelijk. Ze mogen niet afhangen van onze voorkeuren, van aantrekkelijkheid, of van de mate waarin een wezen op ons lijkt. Het principe van vrijheid en gelijkheid, zoals dat tijdens de Franse Revolutie centraal stond, biedt een helder en stevig fundament. Dit principe verplicht ons om rechtvaardigheid uit te breiden naar alle levende wezens, zonder onderscheid of willekeur, waarbij we elkaars grenzen respecteren. De emancipatie die mensen hebben doorgemaakt, vormt een belangrijke historische les: de erkenning van rechten begon vaak bij specifieke groepen en breidde zich pas later uit naar anderen. Zo zou ook de erkenning van rechten voor dieren geen uitzonderingen mogen maken. Dit vraagt om een ethische sprong, waarbij we ons losmaken van voorkeuren en een principiële benadering omarmen. Pragmatisme als hulpmiddel Hoewel principes een onwrikbaar fundament bieden, is pragmatisme nodig om daadwerkelijke verandering te realiseren....

Einde blog; terug naar ….

…bovenaan de pagina of naar de inleiding of naar een ander onderwerp (zie labels).

Datum van publicatie kan geantedateerd zijn om de volgorde van de blogs aan te passen.