Doorgaan naar hoofdcontent

Leeswijzer


Thema's of onderwerpen vindt u hieronder alfabetisch via de labels of via de labelwolk op Animal Freedom.
Klik hier voor het beleid om uw privacy te beschermen.
Kijk op ook Facebook voor onze reactie op de actualiteit.


(klap de labels open om interessante onderwerpen te vinden)


Labels

Meer tonen

Politici willen geen problemen in de landbouw oplossen

Het publiek slikt de drogredeneringen als zoete koek

De Nederlandse landbouwsector wordt vaak geroemd als een van de meest efficiënte ter wereld. Maar achter dit succesverhaal gaat een complex web van subsidies, perverse prikkels en politieke belangen schuil. Terwijl de milieuproblematiek steeds nijpender wordt, lijkt daadkrachtig politiek handelen uit te blijven.

Een web van subsidies zonder effectieve controle

De basis voor de huidige situatie ligt in het uitgebreide subsidiestelsel waar Nederlandse boeren op kunnen rekenen. Via het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de EU en nationale regelingen ontvangen boeren aanzienlijke financiële ondersteuning. Op papier zijn deze subsidies gekoppeld aan voorwaarden, maar in de praktijk schiet de handhaving ernstig tekort.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kampt met chronische capaciteitsproblemen, waardoor controles onvoldoende plaatsvinden. Het gevolg is een vicieuze cirkel: gebrek aan naleving leidt tot nieuwe regelgeving, wat weer leidt tot klachten over regeldruk. Boeren klagen dat ze "niet meer kunnen werken door te veel regels", terwijl de kern van het probleem vaak de inconsistente toepassing van bestaande regels is.

Verhandelbare rechten: geld verdienen zonder te produceren

Een bijzonder aspect van het Nederlandse landbouwsysteem is dat boeren kunnen verdienen aan iets wat ze niet doen. Dierrechten zijn verhandelbaar geworden, waardoor veehouders inkomsten kunnen genereren zonder daadwerkelijk dieren te houden. Hetzelfde geldt voor stikstofruimte: boeren kunnen hun ongebruikte uitstootrechten verkopen aan andere partijen.
Maatregelen zoals de vrijwillige vermindering van melkvee met behoud van inkomen illustreren hoe dit systeem werkt. Boeren worden gecompenseerd voor het inleveren van dierrechten, maar deze constructie houdt het onderliggende probleem van verhandelbare rechten en indirecte subsidies in stand.

Schaalvergroting en machtsconcentratie

Terwijl kleine boeren zijn uitgekocht, heeft schaalvergroting ervoor gezorgd dat de milieuproblematiek nauwelijks is verminderd. Grotere agrarische bedrijven opereren in een geïntegreerd netwerk met toeleverende en verwerkende industrieën. Samen beschikken ze over substantiële lobbykracht en middelen voor public relations.
Dit stelt hen in staat om het publieke en politieke debat te beïnvloeden. Verhalen dat "Nederlandse boeren al de schoonste ter wereld zijn" of dat problemen worden overdreven, worden systematisch gecultiveerd. Ondertussen blijven fundamentele vragen over de ecologische grenzen van onze voedselproductie grotendeels buiten het dominante discours.

Politiek uitstelgedrag

Politici lijken weinig haast te hebben om structurele oplossingen door te voeren. Dit uitstelgedrag dient bepaalde belangen: de steeds kleiner wordende groep profiteurs van de status quo kan nog wat langer doorgaan met het optimaliseren en uitmelken van hun bedrijfsmodel binnen het bestaande systeem.
Verschillende factoren dragen hieraan bij:

  • Politieke risicomijding: ingrijpende hervormingen kunnen leiden tot zichtbaar protest en electorale consequenties
  • Belangenverstrengeling: nauwe banden tussen bepaalde politieke partijen en de agrarische sector
  • Kortetermijndenken: de politieke cyclus van vier jaar bevordert oplossingen die binnen een regeerperiode resultaat opleveren

De maatschappelijke rekening

Dit uitstelgedrag heeft echter maatschappelijke kosten: toenemende milieuschade, afnemende biodiversiteit, en uiteindelijk duurdere oplossingen omdat problemen zich opstapelen. Bovendien ontstaat er groeiende rechtsonzekerheid door juridische procedures en ad-hoc beleid.
Ondertussen blijft het publiek grotendeels onwetend over de werkelijke dynamiek en accepteert het de drogredeneringen die worden aangedragen om fundamentele veranderingen uit te stellen. We worden gerustgesteld met verhalen over innovatie en technologische oplossingen, terwijl de structurele problemen in stand blijven.
De vraag is niet óf we deze problemen moeten aanpakken, maar wanneer en tegen welke prijs. Hoe langer we wachten, hoe hoger de rekening uitvalt - zowel economisch als ecologisch.

Hoe moeten de problemen in de landbouw worden opgelost?

Geen bulk maar kwaliteit, dat staat voorop bij een gezonde landbouw.
Boeren moeten weer hun verantwoordelijkheid nemen, niet door aan hen daarin zelf het initiatief te laten, maar door hen zelf het bewijs te laten leveren dat zij hun producten afleveren zonder dierenleed en zonder vervuiling van de omgeving.
Dat vraagt duidelijke en concrete afspraken over hoe dat werk duurzaam en volgens de regels moet worden gedaan en geen ruimte laten voor “geitenpaadjes” oftewel zich onttrekken aan de wet. Als  tegenprestatie mag een boer van de samenleving verwachten dat hij gesteund wordt wanneer het echt (buiten zijn schuld) tegenzit.

Schets voor een meer verantwoorde veehouderij

De huidige veehouderij is uit haar krachten gegroeid omdat er door de politiek (landelijk, provinciaal, gemeentelijk) voortdurend geitenpaadjes en mollengangen worden gevonden om af te kunnen wijken van wet- en regelgeving.
Dat moet worden gestopt en kan maar op 1 manier: alle bestaande vergunningen worden per direct ingetrokken en vervangen door een nieuwe vergunning die het volgende uitgangspunt heeft.
De voerproductie van eigen land is bepalend voor de omvang van de veestapel. Wie voer aankoopt om zo meer dieren te kunnen houden, betaalt over dat ingekochte voer een nader te bepalen heffing. Verder is niet de omvang van de veestapel bepalend voor het krijgen van een vergunning, maar de productie per dier. Hieraan worden nader te bepalen grenzen gesteld waarbij nadrukkelijk ook dierenwelzijn een nader uit te werken rol speelt.
De grenzen aan de mestproductie worden bepaald door de productie-oppervlakte van het bedrijf. Transport van onbewerkte mest is verboden. De mest moet op z’n minst gescheiden zijn.
Alle ingrepen bij elke diersoort wordt verboden. Dieren moeten in en buiten stallen zoveel ruimte hebben dat ze hun mede dieren met rust kunnen laten.

Toelichting

Het intrekken van vergunningen is minder vreemd dan het lijkt. Het overgrote deel van de vergunningen is gebaseerd op berekeningen van het zogenoemde Aerius-model. Daarvan wordt door de volledige sector gezegd dat dit model niet deugt. Als dat zo is, deugen de vergunningen gebaseerd op dat model ook niet, en moeten alleen al daarom worden ingetrokken.
Het invoeren van heffingen op voer van buiten het bedrijf is logisch omdat de mest op basis van dit extra voer meestal niet op het eigen bedrijf legaal kan worden verwerkt. De mest van dit voer moet  op kosten van de gebruiker hier,  terug naar de plek waar het voer is geteeld.
De consequenties van bovenstaande aanpak zijn niet mals, maar dat zelfde geldt voor de huidige manier van veehouderij. De kosten zijn veel hoger dan de baten, en bovendien ongelijk verdeeld. De baten zijn voor de boer en zijn toeleveranciers, de kosten voor de burger, de natuur en de dieren.
Die ongelijkheid moet de wereld uit.

Dierenrechten in woord en beeld

Vrijheid is ook een intrinsiek grondrecht voor dieren. Dieren zijn geen dingen

Dierenrechten zijn mensenrechten. Mensen moeten voor dieren kunnen opkomen wanneer hun grondrecht wordt geschonden.

logo van Animal Freedom
yin en yang

Lees hier over de redenen waarom dieren recht op vrijheid hebben

.

Lees hier waarin mens en dier evenwaardig zijn

.

Mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig

Alle levende wezens zijn verschillend maar mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig in hun recht om van onvrijheid gevrijwaard te blijven.
Een dier is (net als een mens) geen ding of een object.
Mensen moeten kunnen ingrijpen wanneer mensen dieren misbruiken of onrecht aandoen.

Waarom dit blog?

De Nederlandse veehouderij is vooral gericht op zoveel mogelijk voor de export te produceren onder het motto “meer, meer, meer en groot, groter, grootst”. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de dierenwelzijn, biodiversiteit, het milieu, het klimaat, de portemonnee en de gezondheid van burgers en ook voor welwillende boeren.

Dit blog verzamelt kritische artikelen die de wurggreep beschrijven waarin de veehouderij zichzelf heeft vastgezet. Zo willen we niet alleen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het leven voor alle belanghebbenden, maar ook aan een schone, gezonde omgeving en een beter dierenwelzijn.

Ook de argumentatie dat dieren grondrechten hebben kan beter en meer aansluiten op hoe mensen voor zichzelf vinden dat recht moet gelden. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden. Dierenrechten zijn mensenrechten, die mensen de kans geeft om voor dieren op te komen.

Dieren, bijv. in de intensieve veehouderij, worden behandeld als een object in plaats van een subject met gevoelens en rechten.

De snelheid en het aantal dier(soort)en dat we voortdurend gebruiken is immens. De bijdrage aan onze welvaart en economie van de agrosector is gering. De oplossing is simpel en van niemand anders dan van ons zelf afhankelijk.

Populaire posts van deze blog

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Dierenrechten kan op dezelfde basis als mensenrechten Op dit blog staan veel artikelen uit de afgelopen decennia als reactie op ontwikkelingen in de agrosector. Ze gaan over dierenrechten en de omstandigheden die van invloed zijn op het dierenwelzijn van dieren in de veehouderij en in het wild. Het wezenlijke van recht is: het waarborgen van vrijheid en gelijkheid door wederzijdse grenzen te respecteren. Mensen zouden ( als zaakwaarnemer ) moeten kunnen ingrijpen wanneer dieren als dingen worden misbruikt. Dierenrechten zijn dus (in theorie) een vorm van mensenrechten en kunnen op dezelfde basis ( vrijheid en gelijkheid ) worden geformuleerd. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden, maar de praktijk is anders. Net als bij mensen gaat het om op de juiste manier van grenzen stellen aan gedrag dat leed en schade berokkent. Het verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn is vrijheid. Wat is het probleem? Te veel mensen...

De volgende stap in emancipatie

Waarom dierenrechten het logische vervolg zijn van emancipatie De wereld verandert. Steeds meer mensen realiseren zich dat onze omgang met dieren niet langer te rechtvaardigen is. Dieren worden massaal gefokt, opgesloten, uitgebuit en gedood, niet uit noodzaak, maar uit gewoonte, gemak en economische motieven. Terwijl we als samenleving stap voor stap geleerd hebben om seksisme, racisme en andere vormen van onderdrukking te herkennen en verwerpen, blijft de onderdrukking van dieren buiten beeld. Het is tijd om daar verandering in te brengen. De vergeten groep in onze strijd voor evenwaardigheid In de geschiedenis van emancipatie hebben we steeds meer groepen erkend als volwaardig. Vrouwen, arbeiders, mensen van kleur, lhbti+’ers: allemaal moesten ze vechten voor erkenning, vrijheid en gelijke rechten. En telkens bleek: wat eerst onmogelijk leek, werd later vanzelfsprekend. Dieren vormen de volgende vergeten groep. Niet omdat ze op mensen lijken of zich kunnen uitspreken zoals wij, maar...

Een pragmatisch-principiële benadering van dierenrechten

Principes als fundament Rechten zijn universeel en onvoorwaardelijk. Ze mogen niet afhangen van onze voorkeuren, van aantrekkelijkheid, of van de mate waarin een wezen op ons lijkt. Het principe van vrijheid en gelijkheid, zoals dat tijdens de Franse Revolutie centraal stond, biedt een helder en stevig fundament. Dit principe verplicht ons om rechtvaardigheid uit te breiden naar alle levende wezens, zonder onderscheid of willekeur, waarbij we elkaars grenzen respecteren. De emancipatie die mensen hebben doorgemaakt, vormt een belangrijke historische les: de erkenning van rechten begon vaak bij specifieke groepen en breidde zich pas later uit naar anderen. Zo zou ook de erkenning van rechten voor dieren geen uitzonderingen mogen maken. Dit vraagt om een ethische sprong, waarbij we ons losmaken van voorkeuren en een principiële benadering omarmen. Pragmatisme als hulpmiddel Hoewel principes een onwrikbaar fundament bieden, is pragmatisme nodig om daadwerkelijke verandering te realiseren....

Einde blog; terug naar ….

…bovenaan de pagina of naar de inleiding of naar een ander onderwerp (zie labels).

Datum van publicatie kan geantedateerd zijn om de volgorde van de blogs aan te passen.