Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Leeswijzer


Thema's of onderwerpen vindt u hieronder alfabetisch via de labels of via de labelwolk op Animal Freedom.
Klik hier voor het beleid om uw privacy te beschermen.
Kijk op ook Facebook voor onze reactie op de actualiteit.


(klap de labels open om interessante onderwerpen te vinden)


Labels

Meer tonen

De volgende stap in emancipatie

Waarom dierenrechten het logische vervolg zijn van emancipatie

De wereld verandert. Steeds meer mensen realiseren zich dat onze omgang met dieren niet langer te rechtvaardigen is. Dieren worden massaal gefokt, opgesloten, uitgebuit en gedood, niet uit noodzaak, maar uit gewoonte, gemak en economische motieven. Terwijl we als samenleving stap voor stap geleerd hebben om seksisme, racisme en andere vormen van onderdrukking te herkennen en verwerpen, blijft de onderdrukking van dieren buiten beeld. Het is tijd om daar verandering in te brengen.

De vergeten groep in onze strijd voor evenwaardigheid

In de geschiedenis van emancipatie hebben we steeds meer groepen erkend als volwaardig. Vrouwen, arbeiders, mensen van kleur, lhbti+’ers: allemaal moesten ze vechten voor erkenning, vrijheid en gelijke rechten. En telkens bleek: wat eerst onmogelijk leek, werd later vanzelfsprekend.
Dieren vormen de volgende vergeten groep. Niet omdat ze op mensen lijken of zich kunnen uitspreken zoals wij, maar omdat ze –net als wij– een eigen belang hebben in leven, vrijheid en welzijn. Dat belang verdient morele en politieke erkenning.

Een diepere oorzaak: het denken in hiërarchie

De uitbuiting van dieren komt voort uit een dieper liggend menselijk patroon: het denken in termen van superioriteit. Dit denken heeft niet alleen dieren tot object gemaakt, maar lag ook ten grondslag aan slavernij, kolonialisme, vrouwenonderdrukking en uitbuiting van arbeiders. Steeds weer ging het om het creëren van een rangorde waarin de bovenliggende partij zich het recht toe-eigende over de ander te beschikken.
Als we werkelijk willen breken met deze denkfout, moeten we consequent zijn. Ook tegenover dieren.

Superioriteitsgevoel en onwetendheid vormen samen een zichzelf versterkende cirkel. De werkelijke uitdaging is deze cirkel te doorbreken door zowel bewustwording (tegen onwetendheid) als een fundamentele verschuiving in onze houding ten opzichte van andere wezens (tegen superioriteit).

Dieren hebben recht op vrijheid, niet alleen bescherming

Dierenwelzijn is niet genoeg. Zolang we dieren blijven beschouwen als middelen voor onze doelen –voedsel, kleding, vermaak, gezelschap– blijven we gevangen in het oude patroon. Dieren hebben geen ‘iets betere behandeling’ nodig, maar fundamentele rechten: het recht om niet gebruikt te worden, het recht op vrijheid, en het recht op een leefomgeving die past bij hun aard.
Deze rechten zijn geen luxe. Ze vloeien voort uit de erkenning dat dieren levende wezens zijn met belangen die ertoe doen. Juist daarom moeten we de stap zetten van medelijden naar rechtvaardigheid.

Van symptoombestrijding naar systeemverandering

Zolang we de fundamentele oorzaak –het hiërarchische denken– niet aanpakken, blijven we bezig met pleisters plakken. Dierenwelzijnsmaatregelen verbeteren misschien de omstandigheden, maar veranderen niets aan de kern: dat we denken dat wij het recht hebben om over anderen te beschikken.
De enige duurzame weg vooruit is een transformatie van onze grondhouding. We moeten af van het idee dat de mens het middelpunt is van de wereld en leren leven in evenwaardigheid met andere soorten. Niet alleen om morele redenen, maar ook omdat onze omgang met dieren onlosmakelijk verbonden is met klimaatopwarming, pandemieën en ecologische ineenstorting.

Verandering begint bij hoe we denken, spreken en stemmen

Om dit te bereiken is er een politieke beweging nodig die deze visie uitdraagt. Die dierenrechten niet ziet als een bijzaak, maar als een logisch vervolg op eerdere emancipatiegolven. Een partij die zich richt op structurele verandering, maar ook bereid is zichzelf kritisch te bevragen en werkelijk democratisch te zijn, omdat geloofwaardigheid begint bij jezelf.
Het is tijd voor een beweging die durft te zeggen: wij zijn niet meer, niet beter, niet belangrijker dan andere dieren. Alleen dan kunnen we bouwen aan een wereld waarin vrijheid en rechtvaardigheid werkelijk voor iedereen gelden.
Want zolang één groep nog wordt buitengesloten, is geen enkele bevrijding compleet.

Hoe dierenrechten moeten worden uitgewerkt in de praktijk? Klik hier voor een uitgebreide invulling.

Dierenrechten in woord en beeld

Vrijheid is ook een intrinsiek grondrecht voor dieren. Dieren zijn geen dingen

Dierenrechten zijn mensenrechten. Mensen moeten voor dieren kunnen opkomen wanneer hun grondrecht wordt geschonden.

logo van Animal Freedom
yin en yang

Lees hier over de redenen waarom dieren recht op vrijheid hebben

.

Lees hier waarin mens en dier evenwaardig zijn

.

Mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig

Alle levende wezens zijn verschillend maar mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig in hun recht om van onvrijheid gevrijwaard te blijven.
Een dier is (net als een mens) geen ding of een object.
Mensen moeten kunnen ingrijpen wanneer mensen dieren misbruiken of onrecht aandoen.

Waarom dit blog?

De Nederlandse veehouderij is vooral gericht op zoveel mogelijk voor de export te produceren onder het motto “meer, meer, meer en groot, groter, grootst”. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de dierenwelzijn, biodiversiteit, het milieu, het klimaat, de portemonnee en de gezondheid van burgers en ook voor welwillende boeren.

Dit blog verzamelt kritische artikelen die de wurggreep beschrijven waarin de veehouderij zichzelf heeft vastgezet. Zo willen we niet alleen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het leven voor alle belanghebbenden, maar ook aan een schone, gezonde omgeving en een beter dierenwelzijn.

Ook de argumentatie dat dieren grondrechten hebben kan beter en meer aansluiten op hoe mensen voor zichzelf vinden dat recht moet gelden. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden. Dierenrechten zijn mensenrechten, die mensen de kans geeft om voor dieren op te komen.

Dieren, bijv. in de intensieve veehouderij, worden behandeld als een object in plaats van een subject met gevoelens en rechten.

De snelheid en het aantal dier(soort)en dat we voortdurend gebruiken is immens. De bijdrage aan onze welvaart en economie van de agrosector is gering. De oplossing is simpel en van niemand anders dan van ons zelf afhankelijk.

Populaire posts van deze blog

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Dierenrechten kan op dezelfde basis als mensenrechten Op dit blog staan veel artikelen uit de afgelopen decennia als reactie op ontwikkelingen in de agrosector. Ze gaan over dierenrechten en de omstandigheden die van invloed zijn op het dierenwelzijn van dieren in de veehouderij en in het wild. Het wezenlijke van recht is: het waarborgen van vrijheid en gelijkheid door wederzijdse grenzen te respecteren. Mensen zouden ( als zaakwaarnemer ) moeten kunnen ingrijpen wanneer dieren als dingen worden misbruikt. Dierenrechten zijn dus (in theorie) een vorm van mensenrechten en kunnen op dezelfde basis ( vrijheid en gelijkheid ) worden geformuleerd. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden, maar de praktijk is anders. Net als bij mensen gaat het om op de juiste manier van grenzen stellen aan gedrag dat leed en schade berokkent. Het verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn is vrijheid. Wat is het probleem? Te veel mensen...

Een pragmatisch-principiële benadering van dierenrechten

Principes als fundament Rechten zijn universeel en onvoorwaardelijk. Ze mogen niet afhangen van onze voorkeuren, van aantrekkelijkheid, of van de mate waarin een wezen op ons lijkt. Het principe van vrijheid en gelijkheid, zoals dat tijdens de Franse Revolutie centraal stond, biedt een helder en stevig fundament. Dit principe verplicht ons om rechtvaardigheid uit te breiden naar alle levende wezens, zonder onderscheid of willekeur, waarbij we elkaars grenzen respecteren. De emancipatie die mensen hebben doorgemaakt, vormt een belangrijke historische les: de erkenning van rechten begon vaak bij specifieke groepen en breidde zich pas later uit naar anderen. Zo zou ook de erkenning van rechten voor dieren geen uitzonderingen mogen maken. Dit vraagt om een ethische sprong, waarbij we ons losmaken van voorkeuren en een principiële benadering omarmen. Pragmatisme als hulpmiddel Hoewel principes een onwrikbaar fundament bieden, is pragmatisme nodig om daadwerkelijke verandering te realiseren....

Einde blog; terug naar ….

…bovenaan de pagina of naar de inleiding of naar een ander onderwerp (zie labels).

Datum van publicatie kan geantedateerd zijn om de volgorde van de blogs aan te passen.