Doorgaan naar hoofdcontent

Leeswijzer


Thema's of onderwerpen vindt u hieronder alfabetisch via de labels of via de labelwolk op Animal Freedom.
Klik hier voor het beleid om uw privacy te beschermen.
Kijk op ook Facebook voor onze reactie op de actualiteit.


(klap de labels open om interessante onderwerpen te vinden)


Labels

Meer tonen

Richt ons land in voor natuurlijke beheerders als de wolf

De wolf is een natuurlijke beheerder van het Nederlandse wild

In Nederland laait de discussie over de terugkeer van de wolf hevig op. Sommigen zien de wolf als een bedreiging, terwijl anderen hem verwelkomen als een onmisbare schakel in het ecosysteem. In dit artikel pleiten we ervoor dat de wolf zijn plek verdient als beheerder van het wild in Nederland. Niet alleen omwille van de ecologische balans, maar ook vanwege de morele plicht die we hebben tegenover de natuur.

Wild hoort aan niemand toe

In de basis moeten we ons realiseren dat wild in de natuur aan niemand toebehoort. Herten, reeën, zwijnen en andere wilde dieren zijn geen eigendom van de mens. Ze zijn vrije wezens die een cruciale rol spelen in het ecosysteem. De wolf, als natuurlijke predator, heeft net zo goed recht op deze dieren als onderdeel van zijn voedselketen. Het is niet aan de mens om deze dieren uitsluitend voor eigen gewin te claimen, bijvoorbeeld voor de jacht of om geld mee te verdienen bij verkoop aan de poelier.

De wolf is een effectieve en selectieve jager

Een van de belangrijkste bijdragen van de wolf aan het ecosysteem is zijn rol als selectieve jager. Wolven richten zich op de oude, zwakke en zieke dieren binnen een populatie. Hierdoor blijven de sterkste en gezondste dieren over, wat bijdraagt aan een robuustere wildpopulatie. Bovendien zorgt de aanwezigheid van wolven ervoor dat prooidieren hun gedrag aanpassen. Ze zijn alerter en verplaatsen zich vaker, waardoor de vegetatie in bepaalde gebieden de kans krijgt om te herstellen. Dit bevordert de biodiversiteit en zorgt voor een gevarieerder landschap.

Onbeschermde schapen en ruiende ganzen zijn een gemakkelijke prooi

Een van de grootste zorgen van schapenhouders is het gevaar dat de wolf vormt voor hun vee. Hoewel dit een legitieme zorg is, ligt een deel van het probleem bij de boeren zelf. Velen nemen geen beschermende maatregelen, zoals het plaatsen van stroomdraad of het aanleggen van wolfbestendige hekken. Ze weigeren dit uit te voeren, omdat ze het zien als een erkenning van de komst van de wolf. Helaas leren wolven hun jongen dat schapen in onbeschermde omgevingen een gemakkelijke prooi vormen. Dit vergroot het risico op aanvallen, die eenvoudig te voorkomen zouden zijn met de juiste maatregelen.
Wolven kunnen in Nederland op ganzen in de rui gaan jagen en zo helpen de ganzenstand te beperken.

De verantwoordelijkheid van schapenhouders

Wanneer een schapenboer bewust nalaat om zijn kudde te beschermen, is hij medeverantwoordelijk voor de gevolgen. Het negeren van de zorgplicht die hij heeft tegenover zijn dieren is niet alleen nalatig, maar ook ethisch onverantwoord. De wetgeving moet duidelijk stellen dat schapenhouders maatregelen moeten nemen om hun dieren te beschermen. Doen ze dit niet, dan dragen ze actief bij aan het probleem en moeten ze worden aangesproken op hun nalatigheid.

Voedselaanbod beperkt wolvenpopulatie

Een veelgehoord argument tegen de wolf is de vrees voor een onbeheersbare groei van de populatie. Echter, wolvenpopulaties reguleren zichzelf. In tijden van voedselschaarste krijgen wolven bijvoorbeeld minder jongen. Bovendien speelt ook de beschikbaarheid van prooidieren een cruciale rol in het in toom houden van de populatie. Krimp in het aantal schapen draagt hier eveneens aan bij. Als er minder gemakkelijke prooien beschikbaar zijn, blijft de populatie van de wolf beperkt.

Geen jacht op prooidieren van de wolf

In gebieden waar wolven leven, zou niet moeten worden gejaagd op dieren als herten, reeën en zwijnen. Deze dieren vormen het natuurlijke voedsel voor de wolf. Door op deze dieren te jagen, neemt de mens het voedsel van de wolf weg. Dit kan leiden tot conflicten met boeren, omdat wolven noodgedwongen andere prooien gaan zoeken, zoals schapen. Door het jachtverbod te handhaven, zorgen we ervoor dat de wolf zijn natuurlijke rol kan vervullen zonder dat dit ten koste gaat van de landbouw.

Toezicht en handhaving

Naast bescherming van vee, is het ook essentieel dat er streng toezicht wordt gehouden op het aanlijnen van honden in natuurgebieden. Loslopende honden kunnen niet alleen wild opjagen, maar vormen ook een bedreiging voor de wolf.
Een wolf mag niet mensen associëren met voedsel, op het voeren en lokken van roofdieren moeten hoge geldstraffen staan.
Een duidelijke handhaving van deze regels helpt veel problemen te voorkomen.

De wolf als natuurlijke schakel

De wolf is een natuurlijke predator van diersoorten die in aantal beperkt moeten blijven om het ecologisch evenwicht te bewaren. In plaats van de wolf te verpesten door hem te voeren of te vrezen of te verjagen, zouden we hem moeten verwelkomen als een waardevolle beheerder van onze natuur. De terugkeer van de wolf biedt ons een unieke kans om de biodiversiteit in Nederland te versterken en onze relatie met de natuur te herzien.
Het is tijd dat we de wolf niet langer zien als een bedreiging, maar als een bondgenoot in het behoud van ons natuurlijke erfgoed. Met de juiste maatregelen en een open geest kunnen we samenleven met deze majestueuze dieren, en ervoor zorgen dat onze natuur in balans blijft.

Dierenrechten in woord en beeld

Vrijheid is ook een intrinsiek grondrecht voor dieren. Dieren zijn geen dingen

Dierenrechten zijn mensenrechten. Mensen moeten voor dieren kunnen opkomen wanneer hun grondrecht wordt geschonden.

logo van Animal Freedom
yin en yang

Lees hier over de redenen waarom dieren recht op vrijheid hebben

.

Lees hier waarin mens en dier evenwaardig zijn

.

Mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig

Alle levende wezens zijn verschillend maar mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig in hun recht om van onvrijheid gevrijwaard te blijven.
Een dier is (net als een mens) geen ding of een object.
Mensen moeten kunnen ingrijpen wanneer mensen dieren misbruiken of onrecht aandoen.

Waarom dit blog?

De Nederlandse veehouderij is vooral gericht op zoveel mogelijk voor de export te produceren onder het motto “meer, meer, meer en groot, groter, grootst”. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de dierenwelzijn, biodiversiteit, het milieu, het klimaat, de portemonnee en de gezondheid van burgers en ook voor welwillende boeren.

Dit blog verzamelt kritische artikelen die de wurggreep beschrijven waarin de veehouderij zichzelf heeft vastgezet. Zo willen we niet alleen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het leven voor alle belanghebbenden, maar ook aan een schone, gezonde omgeving en een beter dierenwelzijn.

Ook de argumentatie dat dieren grondrechten hebben kan beter en meer aansluiten op hoe mensen voor zichzelf vinden dat recht moet gelden. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden. Dierenrechten zijn mensenrechten, die mensen de kans geeft om voor dieren op te komen.

Dieren, bijv. in de intensieve veehouderij, worden behandeld als een object in plaats van een subject met gevoelens en rechten.

De snelheid en het aantal dier(soort)en dat we voortdurend gebruiken is immens. De bijdrage aan onze welvaart en economie van de agrosector is gering. De oplossing is simpel en van niemand anders dan van ons zelf afhankelijk.

Populaire posts van deze blog

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Dierenrechten kan op dezelfde basis als mensenrechten Op dit blog staan veel artikelen uit de afgelopen decennia als reactie op ontwikkelingen in de agrosector. Ze gaan over dierenrechten en de omstandigheden die van invloed zijn op het dierenwelzijn van dieren in de veehouderij en in het wild. Het wezenlijke van recht is: het waarborgen van vrijheid en gelijkheid door wederzijdse grenzen te respecteren. Mensen zouden ( als zaakwaarnemer ) moeten kunnen ingrijpen wanneer dieren als dingen worden misbruikt. Dierenrechten zijn dus (in theorie) een vorm van mensenrechten en kunnen op dezelfde basis ( vrijheid en gelijkheid ) worden geformuleerd. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden, maar de praktijk is anders. Net als bij mensen gaat het om op de juiste manier van grenzen stellen aan gedrag dat leed en schade berokkent. Het verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn is vrijheid. Wat is het probleem? Te veel mensen...

De volgende stap in emancipatie

Waarom dierenrechten het logische vervolg zijn van emancipatie De wereld verandert. Steeds meer mensen realiseren zich dat onze omgang met dieren niet langer te rechtvaardigen is. Dieren worden massaal gefokt, opgesloten, uitgebuit en gedood, niet uit noodzaak, maar uit gewoonte, gemak en economische motieven. Terwijl we als samenleving stap voor stap geleerd hebben om seksisme, racisme en andere vormen van onderdrukking te herkennen en verwerpen, blijft de onderdrukking van dieren buiten beeld. Het is tijd om daar verandering in te brengen. De vergeten groep in onze strijd voor evenwaardigheid In de geschiedenis van emancipatie hebben we steeds meer groepen erkend als volwaardig. Vrouwen, arbeiders, mensen van kleur, lhbti+’ers: allemaal moesten ze vechten voor erkenning, vrijheid en gelijke rechten. En telkens bleek: wat eerst onmogelijk leek, werd later vanzelfsprekend. Dieren vormen de volgende vergeten groep. Niet omdat ze op mensen lijken of zich kunnen uitspreken zoals wij, maar...

Een pragmatisch-principiële benadering van dierenrechten

Principes als fundament Rechten zijn universeel en onvoorwaardelijk. Ze mogen niet afhangen van onze voorkeuren, van aantrekkelijkheid, of van de mate waarin een wezen op ons lijkt. Het principe van vrijheid en gelijkheid, zoals dat tijdens de Franse Revolutie centraal stond, biedt een helder en stevig fundament. Dit principe verplicht ons om rechtvaardigheid uit te breiden naar alle levende wezens, zonder onderscheid of willekeur, waarbij we elkaars grenzen respecteren. De emancipatie die mensen hebben doorgemaakt, vormt een belangrijke historische les: de erkenning van rechten begon vaak bij specifieke groepen en breidde zich pas later uit naar anderen. Zo zou ook de erkenning van rechten voor dieren geen uitzonderingen mogen maken. Dit vraagt om een ethische sprong, waarbij we ons losmaken van voorkeuren en een principiële benadering omarmen. Pragmatisme als hulpmiddel Hoewel principes een onwrikbaar fundament bieden, is pragmatisme nodig om daadwerkelijke verandering te realiseren....

Einde blog; terug naar ….

…bovenaan de pagina of naar de inleiding of naar een ander onderwerp (zie labels).

Datum van publicatie kan geantedateerd zijn om de volgorde van de blogs aan te passen.