Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Leeswijzer


Thema's of onderwerpen vindt u hieronder alfabetisch via de labels of via de labelwolk op Animal Freedom.
Klik hier voor het beleid om uw privacy te beschermen.
Kijk op ook Facebook voor onze reactie op de actualiteit.


(klap de labels open om interessante onderwerpen te vinden)


Labels

Meer tonen

De ethiek van AI-gebruik in tekst en beeld

Verspreid niet zo maar AI beelden van wilde dieren

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) als instrument voor creatieve expressie worden we geconfronteerd met nieuwe ethische uitdagingen. Van AI-geïnitieerde teksten tot gegenereerde beelden van dieren, de vraag naar wat verantwoord gebruik is, wordt steeds prangender. In dit essay verkennen we hoe AI-gebruik verschilt tussen tekst en beeld en waarom transparantie bij beeld belangrijker lijkt dan bij tekst.

De impact van AI op beeldvorming

Recentelijk verschijnen op sociale media AI-gecreëerde filmpjes waarin dieren worden afgebeeld op een manier die niet strookt met hun natuurlijke gedrag. Wilde dieren worden bijvoorbeeld getoond als buitengewoon vriendelijk en vreedzaam in contact met mensen, of vogels worden afgebeeld die hun jongen beschermen met vleugels als een paraplu. Hoewel deze beelden op het eerste gezicht onschuldig lijken, kunnen ze bijdragen aan misvattingen over dieren en hun werkelijke aard.
Het risico van dergelijke beelden ligt in het idealiseren of humaniseren van dieren, een fenomeen dat antropomorfisme wordt genoemd. Het kan leiden tot schadelijke praktijken, zoals het stimuleren van de vraag naar exotische huisdieren of onrealistische verwachtingen over interacties met dieren in het wild. Dit roept de vraag op: waar ligt de ethische grens bij het gebruik van AI om beelden te maken die de werkelijkheid vervormen?
Bovendien kan dit probleem worden versterkt door series en films waarin dieren vaak op een vergelijkbare manier worden afgebeeld. Mensen kunnen hierdoor ten onrechte de indruk krijgen dat dieren, wanneer ze vriendelijk worden benaderd, automatisch vriendelijk terug zullen reageren. AI-video’s versterken dit beeld mogelijk nog verder. Dit kan leiden tot het schadelijke idee dat dieren in de vrije natuur er op staan te wachten om met mensen in contact te komen. In werkelijkheid vermijden wilde dieren over het algemeen contact met mensen, tenzij er iets aan de hand is. Bijvoorbeeld, wanneer ze eerder door mensen zijn gevoerd of in uitzonderlijke gevallen wanneer ze hulp verwachten, zoals bevrijding uit een beklemmende situatie. Het is daarom cruciaal om te voorkomen dat AI-beelden deze misvattingen verder in stand houden.

Transparantie als ethisch kompas

Een belangrijke overweging is de intentie en context waarin AI-beelden worden gepresenteerd. Wanneer AI-beelden authentieke opnames suggereren, is er een duidelijke kans op misleiding. Dit kan voorkomen worden door expliciet te vermelden dat het om AI-gegenereerde beelden gaat. Transparantie voorkomt niet alleen verwarring, maar helpt ook bij het behouden van respect voor dieren in hun eigenheid en natuurlijke gedrag.
Interessant genoeg geldt dit bezwaar minder voor strips of animaties, waar de kijker zich doorgaans bewust is van het fictieve karakter. Het verschil ligt in de context: strips beogen entertainment en worden niet als realistisch ervaren, terwijl AI-beelden vaak een illusie van realiteit oproepen.

De rol van AI in tekstproductie

Bij teksten is de situatie anders. Het gebruik van AI bij het genereren van teksten hoeft niet expliciet te worden vermeld, omdat teksten doorgaans minder direct als authentiek of emotioneel geladen worden ervaren. Hier ligt de nadruk op de inhoud en functionaliteit. Zolang de informatie correct en betrouwbaar is, maakt het minder uit of een mens of een machine de tekst heeft geschreven. De kans op misleiding is bij teksten bovendien kleiner, omdat de focus ligt op wat er wordt gezegd en niet op wie het zegt.
Daarnaast is het gebruik van technologie bij tekstcreatie niets nieuws. Schrijvers maken al jaren gebruik van hulpmiddelen zoals spellingcontrole en thesauri. AI kan worden gezien als een natuurlijke uitbreiding hiervan, die inhoud sneller en efficiënter kan produceren zonder dat de bron per se relevant is.

Een balans tussen ethiek en technologie

Het onderscheid tussen tekst en beeld toont aan hoe belangrijk context en intentie zijn bij het gebruik van AI. Waar teksten vooral worden beoordeeld op hun accuraatheid en waarde, hebben beelden een sterkere impact op emoties en percepties. Daarom moet de kijker bij AI-beelden altijd weten dat het om gegenereerd materiaal gaat, terwijl bij teksten transparantie minder noodzakelijk is.

Dierenrechten in woord en beeld

Vrijheid is ook een intrinsiek grondrecht voor dieren. Dieren zijn geen dingen

Dierenrechten zijn mensenrechten. Mensen moeten voor dieren kunnen opkomen wanneer hun grondrecht wordt geschonden.

logo van Animal Freedom
yin en yang

Lees hier over de redenen waarom dieren recht op vrijheid hebben

.

Lees hier waarin mens en dier evenwaardig zijn

.

Mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig

Alle levende wezens zijn verschillend maar mens en dier zijn intrinsiek evenwaardig in hun recht om van onvrijheid gevrijwaard te blijven.
Een dier is (net als een mens) geen ding of een object.
Mensen moeten kunnen ingrijpen wanneer mensen dieren misbruiken of onrecht aandoen.

Waarom dit blog?

De Nederlandse veehouderij is vooral gericht op zoveel mogelijk voor de export te produceren onder het motto “meer, meer, meer en groot, groter, grootst”. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de dierenwelzijn, biodiversiteit, het milieu, het klimaat, de portemonnee en de gezondheid van burgers en ook voor welwillende boeren.

Dit blog verzamelt kritische artikelen die de wurggreep beschrijven waarin de veehouderij zichzelf heeft vastgezet. Zo willen we niet alleen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van het leven voor alle belanghebbenden, maar ook aan een schone, gezonde omgeving en een beter dierenwelzijn.

Ook de argumentatie dat dieren grondrechten hebben kan beter en meer aansluiten op hoe mensen voor zichzelf vinden dat recht moet gelden. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden. Dierenrechten zijn mensenrechten, die mensen de kans geeft om voor dieren op te komen.

Dieren, bijv. in de intensieve veehouderij, worden behandeld als een object in plaats van een subject met gevoelens en rechten.

De snelheid en het aantal dier(soort)en dat we voortdurend gebruiken is immens. De bijdrage aan onze welvaart en economie van de agrosector is gering. De oplossing is simpel en van niemand anders dan van ons zelf afhankelijk.

Populaire posts van deze blog

Waarom dierenrechten zouden moeten worden erkend

Dierenrechten kan op dezelfde basis als mensenrechten Op dit blog staan veel artikelen uit de afgelopen decennia als reactie op ontwikkelingen in de agrosector. Ze gaan over dierenrechten en de omstandigheden die van invloed zijn op het dierenwelzijn van dieren in de veehouderij en in het wild. Het wezenlijke van recht is: het waarborgen van vrijheid en gelijkheid door wederzijdse grenzen te respecteren. Mensen zouden ( als zaakwaarnemer ) moeten kunnen ingrijpen wanneer dieren als dingen worden misbruikt. Dierenrechten zijn dus (in theorie) een vorm van mensenrechten en kunnen op dezelfde basis ( vrijheid en gelijkheid ) worden geformuleerd. Alle dier(soort)en kunnen in hun recht op vrijheid als (intrinsiek) evenwaardig aan mensen beschouwd worden, maar de praktijk is anders. Net als bij mensen gaat het om op de juiste manier van grenzen stellen aan gedrag dat leed en schade berokkent. Het verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn is vrijheid. Wat is het probleem? Te veel mensen...

De volgende stap in emancipatie

Waarom dierenrechten het logische vervolg zijn van emancipatie De wereld verandert. Steeds meer mensen realiseren zich dat onze omgang met dieren niet langer te rechtvaardigen is. Dieren worden massaal gefokt, opgesloten, uitgebuit en gedood, niet uit noodzaak, maar uit gewoonte, gemak en economische motieven. Terwijl we als samenleving stap voor stap geleerd hebben om seksisme, racisme en andere vormen van onderdrukking te herkennen en verwerpen, blijft de onderdrukking van dieren buiten beeld. Het is tijd om daar verandering in te brengen. De vergeten groep in onze strijd voor evenwaardigheid In de geschiedenis van emancipatie hebben we steeds meer groepen erkend als volwaardig. Vrouwen, arbeiders, mensen van kleur, lhbti+’ers: allemaal moesten ze vechten voor erkenning, vrijheid en gelijke rechten. En telkens bleek: wat eerst onmogelijk leek, werd later vanzelfsprekend. Dieren vormen de volgende vergeten groep. Niet omdat ze op mensen lijken of zich kunnen uitspreken zoals wij, maar...

Een pragmatisch-principiële benadering van dierenrechten

Principes als fundament Rechten zijn universeel en onvoorwaardelijk. Ze mogen niet afhangen van onze voorkeuren, van aantrekkelijkheid, of van de mate waarin een wezen op ons lijkt. Het principe van vrijheid en gelijkheid, zoals dat tijdens de Franse Revolutie centraal stond, biedt een helder en stevig fundament. Dit principe verplicht ons om rechtvaardigheid uit te breiden naar alle levende wezens, zonder onderscheid of willekeur, waarbij we elkaars grenzen respecteren. De emancipatie die mensen hebben doorgemaakt, vormt een belangrijke historische les: de erkenning van rechten begon vaak bij specifieke groepen en breidde zich pas later uit naar anderen. Zo zou ook de erkenning van rechten voor dieren geen uitzonderingen mogen maken. Dit vraagt om een ethische sprong, waarbij we ons losmaken van voorkeuren en een principiële benadering omarmen. Pragmatisme als hulpmiddel Hoewel principes een onwrikbaar fundament bieden, is pragmatisme nodig om daadwerkelijke verandering te realiseren....

Einde blog; terug naar ….

…bovenaan de pagina of naar de inleiding of naar een ander onderwerp (zie labels).

Datum van publicatie kan geantedateerd zijn om de volgorde van de blogs aan te passen.